Μήπως μιλάτε αγγλικά και δεν το ξέρετε; ― Όχι.

Τον τελευταίο καιρό κυκλοφορεί ευρέως στο facebook (αφού προηγήθηκε από την αρχή του χρόνου η αναπαραγωγή του σε αναρίθμητες ιστοσελίδες και ιστολόγια) ένα κείμενο γραμμένο στα αγγλικά που αποτελείται ως επί το πλείστον από λέξεις ελληνικής καταγωγής, το οποίο αναφέρεται στο αρχαίο θέατρο και συνοδεύεται από μια μικρή εισαγωγή που λέει ότι πρόκειται για άρθρο που δημοσιεύτηκε σε βρετανικό περιοδικό τέχνης.

Όπως συνήθως, οι άνθρωποι που αναπαράγουν αυτό το κείμενο δεν μπήκαν ποτέ στον ολιγόλεπτο κόπο να ψάξουν στον Γούγλη για περισσότερα στοιχεία. Το κάναμε εμείς, λοιπόν, για λογαριασμό τους.

Πρώτα, όμως, το κείμενο, στη συνηθέστερη εκδοχή του:

ΜΗΠΩΣ ΜΙΛΑΤΕ ΑΓΓΛΙΚΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ?

Το παρακάτω άρθρο είχε δημοσιευτεί πριν από καιρό σε βρετανικό περιοδικό τέχνης (;)

Αξίζει το κόπο να το διαβάσεις…!

“The genesis of classical drama was not symptomatic. Aneuphoria of charismatic and talented protagonists showed fantastic scenes of historic episodes. The prologue, the theme and the epilogue, comprised the trilogy of drama while synthesis, analysis and synopsis characterized the phraseology of the text. The syntax and phraseology used by scholars, academicians and philosophers in their rhetoric, had many grammatical idioms and idiosyncrasies.

The protagonists periodically used pseudonyms. Anonymity was a syndrome that characterized the theatrical atmosphere.

The panoramic fantasy, the mystique, the melody, the aesthetics, the use of the cosmetic epithets are characteristics of drama.
Eventhrough the theaters were physically gigantic, there was noneed for microphones because the architecture and the acoustics would echo isometrically and crystal – clear. Many epistomologists of physics, aerodynamics, acoustics, electronics, electromagnetics can not analyze – explain the ideal and isometric acoustics of Hellenic theaters even today.

There were many categories of drama: classical drama, melodrama, satiric, epic, comedy, etc. The syndrome of xenophobia or dyslexia was overcome by the pathos of the actors who practiced methodically and emphatically. Acrobatics were also euphoric. There was a plethora of anecdotal themes, with which the acrobats would electrify the ecstatic audience with scenes from mythical and historical episodes.

Some theatric episodes were characterized as scandalous and blasphemous. Pornography, bigamy, hemophilia, nymphomania, polyandry, polygamy and heterosexuality were dramatized in a pedagogical way so the mysticism about them would not cause phobia or anathema or taken as anomaly but through logic, dialogue and analysis skepticism and the pathetic or cryptic mystery behind them would be dispelled.

It is historically and chronologically proven that theater emphasized pedagogy, idealism and harmony. Paradoxically it also energized patriotism a phenomenon that symbolized ethnically character and phenomenal heroism.”

*Αλήθεια…Υπάρχει κανείς που δεν κατάλαβε τι έλεγε το παραπάνω άρθρο;

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Όπως προκύπτει από την έρευνα, την οποία μπορεί εύκολα να κάνει ο καθένας από την καρέκλα του ή τον καναπέ του, το κείμενο αυτό δεν έχει δημοσιευτεί σε κανένα βρετανικό περιοδικό τέχνης. Και δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να έχει δημοσιευτεί σε βρετανικό περιοδικό τέχνης, για τον απλούστατο λόγο ότι είναι γραμμένο σε κακά αγγλικά, πράγμα αναπόφευκτο, αφού ο συντάκτης του, με την επιλογή του να χρησιμοποιήσει σχεδόν αποκλειστικά λέξεις ελληνικής καταγωγής, περιορίζει δραστικά το διαθέσιμο λεξιλόγιό του. Το ίδιο είχε συμβεί και με την περιβόητη ομιλία του Ξ. Ζολώτα, και με την άλλη, του Π. Σουκάκου. Ήταν έξυπνο εύρημα, αλλά μέχρι εκεί. Τέτοιου είδους λεκτικά παιχνίδια είναι χαριτωμένα, αλλά παραμένουν παιχνίδια· και τα παιχνίδια δεν δίνουν εκλεπτυσμένα κείμενα, όπως διατείνονται κάποιες από τις εκδοχές που κυκλοφορούν.

Τα προβλήματα ξεκινούν με το καλημέρα: «The genesis of classical drama was not symptomatic». Η λέξη «συμπτωματικός» στα ελληνικά έχει και την έννοια του τυχαίου, στα αγγλικά όμως όχι. Από αυτό και μόνο (αλλά και από αστοχία στη χρήση κάποιων λέξεων όπως, π.χ., «pathetic»), γίνεται φανερό ότι ο συντάκτης του κειμένου είναι Έλληνας, ή τουλάχιστον ελληνικής καταγωγής, και μάλιστα με όχι και τόσο βαθιά γνώση της αγγλικής. Δεν θα επεκταθώ στις γλωσσικές δυσκαμψίες του υπόλοιπου κειμένου, αφού, όπως είπα και πιο πάνω, αυτές είναι αναμενόμενες.

Περαιτέρω έρευνα (δηλ. με διάρκεια λίγα λεπτά της ώρας παραπάνω), δείχνει ότι το κείμενο που κυκλοφορεί προέρχεται από εκτενέστερο κείμενο κάποιου Dr. John Ν. Kalaras, το οποίο γράφτηκε στο Σικάγο το 1998. Ο Δόκτωρ Kalaras φαίνεται πως είναι όντως δόκτορας (αλλά βέβαια όχι γλωσσολογίας), και το κείμενό του είχε τον τίτλο «The Significance and Influence of the Hellenic Language» (η σπουδαιότητα και η επίδραση της ελληνικής γλώσσας).

Το ερώτημα που με βασανίζει είναι «γιατί». Γιατί νιώθουμε την ανάγκη να προβάλλουμε τη γλώσσα μας ως τη σπουδαιότερη, την καλύτερη, την πλουσιότερη, την αρχαιότερη, την πληρέστερη, την ομορφότερη, και άλλα υπερθετικά, σε σημείο μάλιστα κάποιοι από τους αναπαραγωγούς του κειμένου να ισχυρίζονται ότι «άμα ξέρεις Ελληνικά ξέρεις όλες τις γλώσσες»; Γιατί δεν μας αρκεί το γεγονός ότι η ελληνική γλώσσα είναι η αρχαιότερη ζωντανή γλώσσα (προσέξτε το «ζωντανή»), και ότι κατά την αρχαία εποχή είχαν γραφτεί σε αυτήν σπουδαία κείμενα τα οποία καταφέρνουν να είναι επίκαιρα ακόμη και σήμερα; Γιατί πρέπει να διανθίσουμε αυτή την υπέροχη πραγματικότητα με υπερβολές και ασύστολα ψεύδη, όπως ότι όλες οι γλώσσες προέρχονται από την ελληνική, ή ότι η ελληνική γλώσσα έχει 90 εκατομμύρια λέξεις;

Ικανοποιητική απάντηση δεν βρίσκω, αλλά με προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι ιστοσελίδες που αναπαρήγαγαν το κείμενο έχουν συγκεκριμένη ιδεολογική ταυτότητα, η οποία, παρότι υποτίθεται πως είναι «εθνική», φαίνεται πως δεν έχει και μεγάλη σχέση με τη γνωστή ρήση του Σολωμού:

«Το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ότι είναι αληθές».

3 responses to “Μήπως μιλάτε αγγλικά και δεν το ξέρετε; ― Όχι.

  1. Anonymous 22/10/2012 at 12:18

    Ouaou. Polu wraio keimeno…symfwnw me ton author teliws. Alla opoios mpleketai sta ta pitoura nomizw pws ton trwne kai oi kotes, no? Pisteyw pws kathe glwssa einai kali, akoma kai ta korakistika…den yparxei noima na sygkrineis glwsses, ektos kai an eisai glwssologos i einai antikeimeno tis ereynas sou. Einai san na sygkrineis mousikes klimakes kai na les to matzore einai kalytero apo to minore i oti egw akouw mono frygio klp

  2. kz 22/10/2012 at 15:06

    Ευχαριστώ για το σχόλιο. Για τα πίτουρα δεν έχετε άδικο. Υπάρχει και μια ανάλογη ρήση στα αγγλικά, που λέει ότι δεν πρέπει να τσακώνεσαι μ’ ένα γουρούνι, γιατί εσύ θα λασπωθείς και το γουρούνι θα το ευχαριστηθεί. Αλλά, από την άλλη, τι να κάνουμε; Να αφήνουμε τα ψέματα να διαδίδονται και να μη λέμε τίποτα; Στο τέλος, θα καταλήξουν να ακούγονται μόνο τα ψέματα.

  3. Αλέσκοπος 11/05/2015 at 21:53

    Θα το πώ ξανά σε αστοιχείωτους πανίβλακες ragetards και θα το ξαναπώ. Η Αρχαία Ελληνική είναι μια νεκρή γλώσσα…Αυτό ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ σημαίνει πως δεν εξελίζεται, δεν μιλιέται σαν μητρική γλώσσα και έχει λεξιλογικά σταματήσει όπως μια καρδιά που πεθαίνει. Το ίδιο και η Μεσαιωνική Ελληνική και η Καθαρεύουσα(που τη θεωρώ γλώσσα).

    “Το ερώτημα που με βασανίζει είναι «γιατί». Γιατί νιώθουμε την ανάγκη να προβάλλουμε τη γλώσσα μας ως τη σπουδαιότερη, την καλύτερη, την πλουσιότερη, την αρχαιότερη, την πληρέστερη, την ομορφότερη, και άλλα υπερθετικά, σε σημείο μάλιστα κάποιοι από τους αναπαραγωγούς του κειμένου να ισχυρίζονται ότι «άμα ξέρεις Ελληνικά ξέρεις όλες τις γλώσσες»”

    Σύμπλεγμα κατωτερότητας-ανωτερότητας γιατί νοιώθουμε μικροί σε ένα τόσο μεγάλο κόσμο και επειδή έχουμε φημισμένη ιστορία απο εφευρετικές ιδέες και φημισμένο αρχαίο πολιτισμό και είμαστε εντελώς ανυπεράσπιστα αδύναμοι γινόμαστε παρανοϊκοί τώρα, εξασφαλισμένη ανασφάλεια, Εθνοναρκισσιστική Διαταραχή της Προσωπικότητας με τυφλή μεγαλοπρεπές φαντασιοπληξία όπως στην περίπτωση του HellenicQuest και άλλα πολλά.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s