Μητροπολιτικές αντιφάσεις – αλλά και πρέπουσες (επιτέλους) δηλώσεις

Μετά τα έκτροπα κατά της παράστασης του θεατρικού έργου “Corpus Christi”, στα οποία χοροστάτησαν και βουλευτές της Χ.Α. (ενδεικτικό βίντεο εδώ), δημοσιεύτηκε σχετικό κείμενο του Μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης Παύλου. Σε πολλές αναδημοσιεύσεις παρουσιάζεται μόνο το τελευταίο τμήμα του κειμένου, στο οποίο περιλαμβάνεται και αυτό:

Είναι θλιβερό ότι κάποιοι «χριστιανοί αγωνιστές» ταυτίστηκαν με τη χρυσή αυγή για να υπερασπιστούν τον Χριστό. Τον Χριστό που η «χρυσή αυγή» τον διώκει, τον προσβάλλει και τον εξευτελίζει καθημερινά και το πράττει στα πρόσωπα, των προσφύγων, των μεταναστών ακόμα και των παιδιών.

Eίναι παρήγορο ή και ελπιδοφόρο το ότι ένας Μητροπολίτης έχει, και εκφράζει, την άποψη αυτή. Για πληρέστερη εικόνα, όμως, θα πρέπει να δει κανείς όλο το κείμενο.

Ο Μητροπολίτης φυσικά δεν έχει δει την παράσταση (απλώς κάτι πήρε το αυτί του, όπως δείχνει και η αναφορά του σε «κινηματογραφικό έργο»). Επομένως είναι τουλάχιστον υπερβολική η ευκολία με την οποία επιδίδεται σε ατελείωτους και ανελέητους χαρακτηρισμούς κατά των συντελεστών της παράστασης. Παρότι θέλει να διαχωρίσει τη θέση του από τη Χ.Α., σε ασυγκράτητο υβρεολόγιο επιδίδεται και αυτός, απλώς διαφορετικού στυλ. Έτσι εν μέρει αυτοαναιρείται, αφού είναι μάλλον οξύμωρο να επικαλείσαι ως επιχείρημα το ότι όλοι οι άνθρωποι είναι εικόνα του Χριστού και πλησίον μας κλπ την ώρα που εσύ ο ίδιος αποκαλείς ορισμένους πλησίον μας άθλιους, θλιβερούς, θύτες, χυδαίους, διαφθορείς, ανθρωπάκια, κατάντημα, απίστευτα διεστραμμένες ψυχές με θλιβερά απωθημένα και μειονεξίες, φτηνούς, ανθρωπάρια, γυναικάρια, ανδρείκελα, αναίσχυντους και διεφθαρμένους (χωρίς καν να έχεις δει τι έκαναν). Αυτό είναι το περίσσευμα καρδιάς και αγάπης που συνιστά ο Μητροπολίτης; Δεν γίνεται έτσι και ο ίδιος ένας από αυτούς που «δεν δείχνουν την ανύπαρκτη ελευθερία τους, αλλά την θλιβερή ποιότητα και το περιεχόμενο της καρδιάς τους και αυτορεζιλεύονται πέρα από τους τίτλους και τους τύπους τους»; Και γιατί άραγε μόνο τους ‘βλάσφημους’ φροντίζει να περιλούσει με ομοβροντία ύβρεων, ενώ για τη Χ.Α. οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί του είναι συγκριτικά ελάχιστοι και έμμεσοι;

Η δε προσπάθειά του να οικοδομήσει ‘θεολογική’ απάντηση είναι καταδικασμένη, γιατί η Αγία Γραφή έχει τόσα αλληλοαντικρουόμενα (ή φαινομενικά αλληλοαντικρουόμενα) στοιχεία που σου επιτρέπει να ‘υποστηρίξεις’ ό,τι θέλεις, σταχυολογώντας ό,τι σου είναι κατά περίπτωση χρήσιμο. Επομένως η τακτική αυτή μπορεί πολύ εύκολα να γίνει μπούμερανγκ:
1) Στον ισχυρισμό ότι ο Χριστός «θα μπορούσε να ρίξει φωτιά και να τους κάψει […] δεν είναι όμως αυτό το πνεύμα Του», μπορεί να αντιταχθεί ότι «το πνεύμα Του» είναι ακριβώς αυτό, απλώς με xρονοκαθυστέρηση:
«Aποστελεί ο υιός του ανθρώπου τους αγγέλους αυτού, και συλλέξουσιν […] τους ποιούντας την ανομίαν, και βαλούσιν αυτούς εις την κάμινον του πυρός· εκεί έσται ο κλαυθμός και ο βρυγμός των οδόντων.» (Kατά Mατθαίο 13:41-42)
«Eν τη αποκαλύψει του Kυρίου Iησού απ’ ουρανού μετ’ αγγέλων δυνάμεως αυτού εν πυρί φλογός, διδόντος εκδίκησιν τοις μη ειδόσι Θεόν και τοις μη υπακούουσι τω ευαγγελίω του Kυρίου ημών Iησού Xριστού, οίτινες δίκην τίσουσιν όλεθρον αιώνιον». (B’ προς Θεσσαλονικείς 1:7-9)
«Φοβερά δε τις εκδοχή κρίσεως και πυρός ζήλος εσθίειν μέλλοντος τους υπεναντίους. […] Εμοί εκδίκησις, εγώ ανταποδώσω, λέγει Kύριος· […] φοβερόν το εμπεσείν εις χείρας Θεού ζώντος.» (Προς Eβραίους 10:27,30,31)
2) Στον ισχυρισμό ότι ο άνθρωπος, «όποιος και εάν είναι», είναι εικόνα του Χριστού, είναι αδελφός του Χριστού, είναι μετανάστης, και είναι ο πλησίον της Παραβολής του Καλού Σαμαρείτη, μπορεί να αντιταχθεί ότι αυτά περιορίζονται ακριβώς στους ημετέρους και μόνον:
«Ουκ απεστάλην ει μη εις τα πρόβατα τα απολωλότα οίκου Iσραήλ. […] Oυκ έστι καλόν λαβείν τον άρτον των τέκνων και βαλείν τοις κυναρίοις.» (Kατά Mατθαίο 15: 24,26. Δεν είναι καλό να πάρεις το ψωμί από τα παιδιά σου και να το πετάξεις στα κουτάβια, λέει ο Χριστός προς μάνα που τον εκλιπαρεί να γιατρέψει την κόρη της, απορρίπτοντάς την γιατί είναι φοινικικής και όχι εβραϊκής καταγωγής.)
3) Αν ο Μητροπολίτης θεωρεί πως τα χριστιανικά είναι αυτά που προβάλλει, μπορούν να του αντιτάξουν οι φανατικοί θρησκόληπτοι (γιατί έτσι πιστεύουν) και οι χρυσαυγίτες (γιατί έτσι τους βολεύει) ότι και λίγα έκαναν συγκριτικά με αυτό:
«Πλην τους εχθρούς μου εκείνους, τους μη θελήσαντάς με βασιλεύσαι επ’ αυτούς, αγάγετε ώδε και κατασφάξατε αυτούς έμπροσθέν μου.» (Kατά Λουκά 19:27)

Απόδειξη ότι αυτά που προβάλλει είναι ατυχώς μόνο η γνώμη του, και όχι κάτι με το οποίο θα συμφωνούσαν όλοι οι κληρικοί, είναι και αντίστοιχο κείμενο του Μητροπολίτη Γόρτυνος Ιερεμία. Στο κείμενο αυτό ο Γόρτυνος επικαλείται τη συμβουλή του Ιωάννη του Χρυσόστομου να ραπίζονται οι βλάσφημοι, και εξαπολύει διαφορετική ομοβροντία: εύγε, δόξα, τιμή, έπαινος λαμπρός, ευχαριστήρια, συγχαρητήρια, θαυμασμός, σεβασμός – προς τους διαμαρτυρηθέντες, φυσικά. «Πολύ καλώς επράξατε και να το ξανακάνετε!», τους λέει, με την εγωιστική μάλιστα προτροπή να μην ακούνε άλλους κληρικούς.

Ο Γόρτυνος, βέβαια, αδυνατεί να αντιληφθεί και αυτό που αντιλαμβάνεται ο Σιατίστης: ότι τα καμώματα των θρησκόληπτων, που κάποιες φορές κάνουν μεγάλη φασαρία για μικρά πράγματα, κατά κανόνα μόνο πρόσθετη διαφήμιση παρέχουν.* Για την ιστορία, λοιπόν, παραθέτουμε και μερικά αποσπάσματα κριτικών που γράφτηκαν μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στις ΗΠΑ (1998):
«Earnest and predictable play with little beyond the obvious on its intellectual plate. As a drama, its biggest danger is being overly pious, overly reverent and tied to the inevitable outlines of the story.»
– Linda Winer, Newsday
«One sympathizes with the intent, but the execution is unhappily artless.»
– Charles Isherwood, Variety
«The excitement stops right after the metal detectors.” […] The play that brought an outraged chorus of protest even before it went into rehearsal is about as threatening, and stimulating, as a glass of chocolate milk.»
– Ben Brantley, The New York Times
«The cranks and bigots who can condemn Terrence McNally’s controversial “gay Jesus” play without having seen it don’t realize how lucky they are. It seems rather unjust that the open-minded liberals have to sit through the damn thing before condemning it. […] This play is not worth anyone’s anger or anyone’s brave defiance. […] The terrible truth about Corpus Christi is that it is simply not good enough to be blasphemous. Blasphemy is a powerful assault on accepted beliefs. Corpus Christi has all the power of a slap across the face with a limp lettuce leaf.»
– Fintan O’Toole, The Daily News

* Κατά κανόνα. Εννοείται πως στη συγκεκριμένη περίπτωση το βασικό πρόβλημα δεν ήταν η διαφήμιση, ήταν η ανενδοίαστη καπηλεία από τη Χ.Α. – που φυσικά ενδιαφέρεται μόνο για την προσέλκυση μιας ακόμα μερίδας ψηφοφόρων, όχι για τη δήθεν προάσπιση του Χριστιανισμού (ενδεικτικά, ο ένας από τους τρεις που συμμετείχαν στα επεισόδια είναι αυτός ο ευσεβέστατος κύριος).

Update 1

Σε νέα συνέντευξη και νεότερη ανακοίνωση ο Σιατίστης φαίνεται να αφήνει στην άκρη τις ύβρεις και να επιμένει για το ουσιαστικότερο πρόβλημα. Αξιέπαινα αμφότερα, και μακάρι να τον μιμηθούν και άλλοι.**
(Συνεχίζει πάντως να αστοχεί, όπως δείξαμε παραπάνω, όταν ισχυρίζεται ότι ένας πραγματικός χριστιανός δεν μπορεί να υιοθετεί κάποια σημεία του Ευαγγελίου και να απορρίπτει άλλα. Το αντίθετο ισχύει: για να μπορέσει ένας χριστιανός να συμβιβάσει τη Βίβλο με ό,τι σήμερα θεωρείται ηθικό, είναι υποχρεωμένος να κάνει επιλεκτική υιοθέτηση, παραμερίζοντας μελανότερα σημεία της Βίβλου. Το ίδιο ακριβώς κάνει και ο Σιατίστης, για να μπορέσει να υποστηρίξει αυτά που καλώς υποστηρίζει.)

** Update 2

Χρυσόστομος: Απειλή για την κοινωνία το σύνδρομο της Βαϊμάρης
«Όχι» στη Χρυσή Αυγή και στον ρατσισμό λένε εννέα Μητροπολίτες
Ιερόθεος: Παλαιότερα ιεράρχες υμνούσαν δικτάτορες – αυτό δεν πρέπει να ξαναγίνει
Ερώτηση προς τον Πειραιώς Σεραφείμ

Κι απ’ την άλλη έχουμε τον Αμβρόσιο

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s